MAKLUMAN UNTUK PELANGGAN

1. Jika ingin membuat sebarang pembelian, sila isi BORANG PEMBELIAN

Sabtu, 3 November 2012

Gunakan Minyak Kelapa untuk Otak Sihat

Photobucket

Otak manusia sama seperti mana-mana bahagian badan yang lain memerlukan penyuburan yang berterusan untuk berfungsi dengan baik. Sel-sel otak memerlukan penjagaan khas kerana nombor berkurangan sebagai salah satu peringkat umur. Apabila sel-sel otak mula mati, seseorang mungkin mengalami gejala berikut: sakit kepala, keletihan dan kabus otak. Dalam jangka panjang, kematian sel-sel otak menyebabkan penyakit neurodegenerative seperti dan Parkinsons Alzheimer. 

Berita baik adalah bahawa kajian baru mengatakan bahawa minyak kelapa boleh membantu mengekalkan minda yang aktif dan memori yang tajam. Menurut kajian baru, minyak kelapa boleh membekalkan otak dengan tenaga yang diperlukan itu mencegah keadaan neurodegenerative.

 
Dalam banyak penyakit yang dikaitkan dengan kehilangan sel-sel otak seperti penyakit Alzheimer, neuron di beberapa kawasan otak mula untuk menentang insulin. Insulin adalah penting dalam fungsi otak kerana ia adalah hormon yang mengangkut glukosa ke sel-sel otak. Glukosa digunakan oleh otak untuk tenaga. Apabila neuron mula menolak insulin, sel-sel otak mula mati.

 

Satu lagi faktor yang menyumbang kepada kematian otak secara besar-besaran adalah gula darah tinggi kerana ia menyebabkan molekul protein untuk menghasilkan enzim glycolytic maju (umur). Itu berkata enzim meningkatkan tahap tekanan oksidatif dalam badan dan kerosakan tisu neuron.

 

Bagaimana Bolehkah Minyak Kelapa Mencegah penyakit neurodegenerative

Minyak kelapa adalah memberi manfaat kepada otak kerana ia adalah sumber terbaik rantaian sederhana trigliserida (MCT) selain daripada susu ibu. Berbeza dengan rantai panjang trigliserida yang bergantung kepada garam hempedu dari pundi hempedu sebelum ia boleh diproses dalam sistem pencernaan, MCT ini tidak memerlukan garam hempedu lagi. The MCT pergi terus ke hati di mana ia ditukarkan menjadi keton. Keton yang kemudiannya dikeluarkan oleh hati ke dalam aliran darah dan segera diangkut ke otak.

 
Kajian menunjukkan bahawa keton yang dihasilkan oleh MCT membekalkan sumber tenaga yang mantap untuk otak apabila seseorang pengalaman gula darah rendah tanpa risiko neurologi yang dikaitkan dengan gula darah tinggi.

 
Atas sebab ini, keton boleh menyediakan makanan otak yang penting kepada orang-orang yang menghidap diabetes atau keadaan neurodegenerative lain seperti Parkinsons, Alzheimer, dan multiple sclerosis.

Salah satu daripada pakar-pakar dalam penyelidikan MCT ini adalah Dr Mary Newport. Kajian beliau menunjukkan bahawa keton membantu otak menangani daripada kekurangan oksigen yang menyebabkan kematian sel-sel otak. Orang yang mengalami serangan jantung boleh pulih lebih cepat dengan bantuan keton dan berkesan boleh mengurangkan tumor kanser.

 
Untuk mendapat manfaat daripada semua manfaat minyak kelapa, dewasa bersaiz normal perlu mengekalkan diet yang kaya dengan kelapa. Satu adalah dinasihatkan untuk mengambil sudu 3-4 minyak kelapa sehari.

Minyak kelapa kerana ia adalah atau ia boleh ditambah kepada makanan dan minuman. Minyak kelapa juga boleh digunakan pada kulit atau seseorang boleh makan daging kelapa atau serpih. Satu juga boleh minum air kelapa dan santan. Orang yang mengidap penyakit kencing manis dan neurologi dinasihatkan untuk mengambil 8-10 sudu besar minyak kelapa setiap hari.


sumber :- google

Tiada ulasan:

Catat Ulasan